onsdag 13 maj 2009

Det bor en liten Tomas i mig med.

En av mina vänner har en sambo som tycker hon ska städa och rensa lite bland prydnadssakerna som står i deras bokhyllor. Då skulle böckerna han köper och smugglar in i lägenheten få bättre plats.

Ungefär så är det hos mig med. Förutom att jag inte har någon sambo då. Om dagarna när jag rotar bland de dubbla raderna litteratur efter rätt bok tycker jag att jag ska rationalisera bort en vas eller två och  släppa böckerna fria  på alla hyllplan. Om kvällarna när jag vill titta på fina saker och damma skålar lite husligt tycker jag det är mysigt med prydnadssaker.


Idag tog dock boksmugglaren över och gav mångfaldsböckerna en egen hylla. De trivs himla bra där. Jag kan dock inte bestämma mig för vad jag ska ha för liten symbol på hyllan. På historie-hyllan har jag en vikning, Napoleon och Julius Ceasar. På religionshyllan sitter en Boddhisattva bredvid ett Jesus-ljus. Men vad kan symbolisera mångfald? Kanske ska jag flytta dit vikingen med sitt svärd och Jesus på korstet och mumla något om värdepluralism. Det bästa vore väl en homosexuell, muslimsk, svart, funktionshindrad kvinna med samiskt påbrå. 

Tyvärr görs inte många statyetter av dem.

Inga kommentarer: