söndag 11 juli 2010

Moses und Lisa gehen nach Berlin.

Så, Moses och jag for till Berlin och sen kom vi hem igen. Vi hade det riktigt fint. Himla mysigt och trevligt och härligt och gott och andra sånna där adjektiv. Det som är så fint med att vara med Moses är att vad man (vi) än gör så är det nästan som om det är det trevligaste som finns. Så när man (jag) äter kebab på ett brandgult dönerställe med honom vid någon Bahnhof väldigt sent där i Berlin så tänker man (jag) ändå att det nog var en av de bästa måltiderna någonsin. Fast kebaben (falafeln) inte ens är särskilt god och kebabmannen inte ens särskilt trevlig. Men det gjorde liksom inget. Och ni får ursäkta att bloggen för tillfället bara handlar om Moses som jag är kär i och Farmor som är död. Men jag har inte mycket annat i huvudet just nu.

Iallafall så var vi som en mycket liten klubb för inbördes beundran och drev omkring i ett sommarvarmt Berlin. När vi kom dit visade det sig att Moses kunde två tyska sånger, 99 luftballoons och An die freude. Eller det är förresten för mycket och säga att han kunde 99 luftballons, han kunde inte säga 99 på tyska och kunde egentligen bara den raden, "99 luftballoons". Han sjöng ändå. Naturlich. Däremot kunde han hela texten till An die Freude. Naturlich det med. Ni förstår ju att man måste vara kär i någon som inte kan någon tyska alls men går och lär sig texten till An die Freude. Det kan inte hjälpas.

Hotellet vi bodde på låg inte allt för långt från Alexanderplatz och det var där, vid tevetornet och Marx och Engels och Rådhuset som vi hängde mest och vi kollade på hus och folk och åt glass och hånglade lite.

Och fotade:
berlin3x
Det fanns många hus som var så stora och så grå att man inte riktigt kunde bestämma sig för om de var förskräckligt fula eller helt charmiga. Det här är en bit av ett sånt hus, vid Rådhuset.
berlin72
Av förklarliga skäl har jag nästan inga bilder på mig i Berlin, men massa av Moses.
berlin8
På Alexanderplatz finns "Världstidsuret", lite lagom skränig 1900-tals design. I Bakgrunden syns tevetornet - min favoritsevärdhet.
berlin66x
berlin1v
Neptunus-fontänen och Rådhuset.
berlin14x
Ett kvarter vid Rosa Luxemburg Platz. Här var det trevligt.
berlin43

Inga kommentarer: