måndag 31 augusti 2009

Nu blev det lite läskigare...


I veckan börjar terminen på allvar för universitetsstudenterna här i stan, jag har mitt första seminarium imorgon. Om de flesta som blir sjuka är mellan 20 och 30 år måste ju universitetet vara en guldgruva. Om man är ett influensavirus alltså.

Jag gillar heller inte listan på symptom som ska signalera om influensan förvärras. Hälften av dem får jag vid minsta snuva (andnöd, svårt att andas, ont i bröstet och lågt blodtryck). Så antingen ligger jag väl hemma och dör utan att märka något eller så, mera troligt, för jag en fjuttförkylning och övertygar mig själv om att jag är döende.

Det är bara att vänta och se.

8 kommentarer:

Illwill sa...

Besvara följande frågor:

1. Är du vit? (Ja 0p, Nej 1p)
2. Har du AIDS? (Ja 1p, Nej 0p)
3. Genomgår du kemoterapi? (Ja 1p, Nej 0p)
4. Har du någon form av allvarlig sjukdom som påverkar din hälsa väldigt negativt redan nu? (Ja 1p, Nej 0p)

Räkna ihop poängen. Har du 0 poäng så kan du sluta bry dig, skit i vaccin och kör på bara.

Tyvärr har vår media (som vanligt) varit duktiga med att dölja fakta...önskar de någon gång kunde sluta med sitt PK-skit, men lyckligtvis kan man få information från andra länders nyhetstjänster (skäms lite över att jämföra DN/SvD/Svt etc med nyhetstjänster, det är ju en grym förolämpning mot de andra).

De som varit friska/starka och sedan dött av denna influensa har inte varit vita, faktum är att många vita som fått influensan knappt märkt det. Viruset bryr sig självklart inte om hudfärg, men likt med AIDS så verkar vita inte påverkas speciellt av denna influensa, speciellt de äldre. Om du inte visste det så är många vita immuna mot AIDS, dock inte HIV (så kör med kondom ändå). För vita så handlar det om pesten, för svarta så handlar deras sickle cell problem om malaria (googla det om du inte vet vad jag pratar om, orkar inte gå igenom allt).

De vita som dött av influensan har samtliga haft andra medicinska problem, likt denna person hade (huruvida personen är vit eller inte vet jag inte, det är irrelevant dock).

Människor dör varje år av influensa, media har dock hittat något nytt häftigt att hypa så folk läser deras lögner. Häromåret var det "fågelinfluensan" som skulle döda hela befolkningen sju gånger om, i år är det svininfluensan. Före det var det olika kinesiska städer som fick ge namn åt årets hype, vem vet vad de hypar nästa år?

Behandla denna influensa som vilken som helst, är du sjuk/svag så vaccinera dig...annars kan du strunta i det och snörvla lite extra 3-4 dagar.

Anonym sa...

"är du sjuk/svag så vaccinera dig...annars kan du strunta i det och snörvla lite extra 3-4 dagar."

Tack för det rådet. Det är ju jävligt bussigt mot de andra som är sjuka/ svaga...
Alla ska naturligtvis vaccinera sig av solidariska skäl! Sprid inte ditt snörvel på gamla farmor, gravida syrran eller kroniskt sjuka och svaga medmänniskor här på denna jord!

Carina sa...

Och nu har Sverige och Uppsala fått sitt 1:a dödsfall i svininfluensa

Lisa sa...

Hej Illwill och tack för ditt långa svar.

Nej, jag tror inte allvarligt att jag kommer att dö i svininfluensa. Som du säger dör många människor varje år av influensa, det är jag mycket medveten om. Det som ändå måste sägas är väl att en av skillnaderna mellan den här influensan och andra influensor är att unga friska människor blir sjuka och dör, i vanliga fall brukar äldre, sjuka drabbas värst. Och det är just det jag tycker är otrevligt. Att dessa döda, unga, friska människor inte är vita gör saken en aning mindre hotfull mot just min hälsa men knappast i sin helhet.(När jag skrev inlägget hade jag ännu inte fått information om att mannen hade andra riksfaktorer - artikeln har uppdaterats)

Det här med etnicitet och influensan har jag inte hört tidigare, men det är möjligt. Har du någon källa till den uppgiften?

Slutligen håller jag inte riktigt med dig om att media har hypat svininfluensan. Iallafall inte i någon tidigare osedd utsträckning. Jag tycker nog media har hållit sig förhållandevis lugna, speciellt jämfört med fågelinfluensan som vi ju alla skulle dö av flera gånger - som du nämnde.

/Lisa

Lisa sa...

Mamma - du kan klicka på länkarna i inlägget så ser du att jag har länkat till just den uppgiften. Det var alltså därför jag skrev inlägget till att börja med.

Anonym - jo jag är ju egentligen inte orolig för min egen del, det som får mig att vilja vaccinera mig är ju just för att slippa smitta de sjuka/svaga (icke-vita?) människorna i min omgivning.

Anonym sa...

"Alla ska naturligtvis vaccinera sig av solidariska skäl!" Eh, jaha, men varför då? De som man enligt dig ska vara solidarisk mot kan ju själva vaccinera sig, eller hur? Om en annan person väljer att inte vaccinera sig och oavsiktligt bir sjuk via mig så får han eller hon faktiskt skylla sig själv. Lite eget ansvar måste man faktiskt ta och sluta kräva andras solidaritet. (Dock inget fel med solidaritet annars - en bra egenskap.)

Anonym sa...

Bättre att ta skiten nu med 0,4 procents dödlighet än innan den muterat till en dödligare variant. Dessutom är det nu det finns plats på lungkliniker osv. om det nu händelsevis skulle gå illa. Någon som vet hur jag ska lyckas bli smittad så fort som möjligt?

Unknown sa...

Ett otestat vaccin för en virusvariant som inte ens finns ännu. Svininfluensan (H1N1) är mildare än en vanlig influensa. Vaccinet innehåller Thimoresal (kvicksilver), Skvalen (squalene) och ett hundratal icke namngivna ingredienser.

WHO ändrade pandemidefinitionen i Maj så att varje influensa i modern tid skulle kunna klassas som en pandemi av nivå 6. När en pandemi av nivå 6 utlyses får WHO kontroll över alla stater vilka tecknat avtal med WHO (Inklusive Sverige). Militär i samtliga medlemsländer förbereder massvaccinationerna.

Den 28:e september börjar vansinnet. Innan dess kommer troligen lagar åberopas vilka tvingar samtliga medborgare att ta vaccinet. Dessa lagar strider mot mänskliga rättigheter. Du har rätt att vägra vaccinera dig.

Bland vaccinerade kommer troligen nya underliga sjukdomar och även svininfluensan att breda ut sig (precis som vid alla andra vaccinationer får en viss procent av de vaccinerade sjukdomen de vaccineras mot).

Någon ersättning är inte att vänta eftersom Sveriges regering accepterat kravet från vaccintillverkarna att de är helt ansvarsfria och åtalsimmuna. Svenska staten ger kanske ett par tusen kronor som klapp på axeln.

Informera dig - det gäller ditt liv! www.theflucase.com