onsdag 2 juni 2010

"Lisa, ingen annan kommer att våga säga det här rakt i ansiktet på dig...

...men du är helt värdelös och kommer aldrig att klara dig i arbetslivet. Du ska vara tacksam för att jag berättar det här för dig. Jag är rak."

Så jag lärde mig hur det var att få ett jobb.
Jag lärde mig hur det är att bli behandlad som skit på jobbet.
Och jag lärde mig hur det är att inte gå dit mer.

Droppen var ett kritiserande sms 23.12. Eller möjligtvis den där känslan av att inte veta om det är bäst att kräkas eller gråta. Först.
Med andra ord har jag slutat på praktiken.

"På inrådan av min studierektor har jag beslutat mig för att avbryta min praktik..."

7 kommentarer:

Hanna sa...

Det där är inte att vara rak, det är att vara psykopat.

Fia sa...

Vad är det för ett ställe du varit på egentligen? Snacka om trevlig personalpolicy....

Anna Eleonor sa...

Vad?? Är detta sant? Har du fått höra detta nyss? Låter ju i så fall rubbat eftersom du redan jobbat i massor av år.

Lisa sa...

Ja alltså jag kanske förenklade det hela något men: "lång harang med obefogad kritik" och så slutklämmen i stil med "det här kommer bli problem för dig i arbetslivet".

Säkert fick jag mycket befogad kritik med. Men jag är inte ansvarslös, jag är inte dålig på att se samband eller konsekvenserna av mitt handlande. Och jag har definitivt en känsla för estetik. Det är till och med möjligt att det är den enda känslan jag har.

Och, jo, jag har jobbat en massa år. Inom vården. "Men inom näringslivet är det annorlunda, stressen är större. Tempot är högre." Nej. Folk är bara lite mer respektlösa och helt besatta av pengar. LÖNSAMHET! Och jag som trodde att jämlikhet var en rättvisefråga, inte en lönsamhetsfråga.

jojeanontottote sa...

men det var det sjukaste jag har hört! arketypen av taskig attityd! minst sagt bra att du inte är kvar!!

Annapanna sa...

Jag tycker att det tyder på extremt dåligt omdöme, både att se dåliga egenskaper hos dig (jag är säker på att det är omöjligt att du BARA har bra egenskaper, men jag kan inte tänka mig att du är ansvarslös eller oklar över konsekvenserna av dina handlingar), men också sättet att framföra kritiken. Det låter som det var himla smart att lägga ner projektet. Their loss, helt klart.

Anonym sa...

Sinnessjukt. Bästa beslutet i år att avbryta. Du är bra, ta ingen skit!!!

Svansägaren