söndag 21 november 2010

Dag 03 – Mina föräldrar.

pappa och katt copymamma  och katt.

Det här är mina föräldrar.

Min mamma låtsas vara sträng och hård. Tillexempel så gillar hon inte djur. Man vet inte vad man ska göra med dem när man åker bort och dom förstör möblerna. Min mamma vill inte ha djur. Hon har inte tid och är inte intresserad.

Men om det bara skulle råka hamna ett litet djur av något slag hos min mamma då tar hon hand om det tills det motvilligt dör av ålderdom. Och hon pratar med det med gullig röst och matar det med sånt som sånna djur helst av allt vill äta. Kanske gröna blad eller leverpastej.

Min pappa låtsas vara seriös och allvarlig. Han säger saker som "din mor vill tala med dig" i telefon. När jag var liten tyckte min pappa att det var viktigt att man åt med kniv och gaffel och att man ställde sina skor på rätt ställe. "Tänk om ni hamnar på nobelmiddagen" sa han. "Där serverar dom inte blodpuddig" sa vi.

Min pappa har en osanningshumor. Det första han säger är aldrig sant. Osanningshumor bygger på att man ljuger för den man pratar med. Man ljuger så mycket man bara kan och hoppas att den andra ska tro på det man säger. Tillexempel så kan man ringa till någon i en annan del av landet och säga att det har snöat tre meter. Och låta allvarlig. Om personen i andra änden också har osanningshumor svarar den med att säga att "här har det snöat fyra". Och sen tycker man att det är jätteroligt.

Varje kväll går mina föräldrar på långpromenad. Då har dom varsin I-pod och säger inte knyst till varandra.

Inga kommentarer: