onsdag 3 juni 2009

Om att komplicera tillvaron.

Det finns saker man kan. Som man gör varje dag. Så kommer någon med skriftliga detaljerade instruktioner för hur man gör just den saken. Då kan man plötsligt inte längre.

Jag lever på att skriva PM. Ja, och så den där uppsatsen då. Jag läser böcker och skriver om dem. Ibland läser jag artiklar och skriver om dem. Ibland läser jag det andra har skrivit om böcker de läst och diskuterar det med dem.

Men ni fattar. Jag hittar böckerna. Läser böckerna. Skriver om böckerna.

Så får jag ett mejl. 7 sidor där det berättas hur jag ska göra just detta. Och jag fattar inget.
Vaddå bibliotekssök?
Vaddå källmaterial?
Vaddå Oxford eller modifierat Harvardsystem?
Vaddå "god vetenskaplig nivå"?

Kan jag inte bara göra som vanligt?

Men vänta nu. Det här är ju precis det jag gör. 
När jag gör som jag brukar.

Fast det tog nästan en timme att räkna ut.

UPPDATERING: det visade sig vara fel både på instruktionerna och PM-mallen. Min egen vanliga mall var inte bara lika bra, den var bättre. 

2 kommentarer:

Markattan sa...

Ja usch vad instruktioner kan ställa till med. Det är helt enkelt inte klokt. Du ska nog strunta i dem och fortsätta som vanligt, helt enkelt

Lisa sa...

Det är så jag gör för det mesta... Men nu tänkte jag att jag skulle vara ordentlig för en gångs skull. Det var dumt.