torsdag 4 juni 2009

Om universitetet, teologin och min godtrogenhet.

Några rader om något aktuellt:

De senaste dagarna har DN publicerat artiklar rörande högskoleverkets granskning av religionsvetenskap och teologi på svenska universitet och högskolor.

Jag har läst teologi på Uppsala Universitet, ett av de universitet som klarade granskningen bra. Jag har inte upplevt utbildningen som konfessionell men däremot har jag tyckt att den varit allt för inriktad på kristendom. Hur det är på kurser och universitet där jag inte läst kan jag naturligtvis inte uttala mig om.

Jag tycker att både religionsvetenskap och teologi, om man nu ska skilja på dem, hör hemma på svenska universitet. Jag tycker att det är en klar fördel att man kan studera religion ur en icke-konfessionell synvinkel också när det gäller saker som värdegrunder och lärosatser.

Att kvalitén brister på universitet och högskolor runt om i landet, som utredningen påvisat, är dock ett stort problem och jag hoppas att de lärosäten som inte håller en hög standard åtgärdar detta eller lägger ned sina kurser. Jag har aldrig förstått varför tillgänglighet värderas högre än kvalité när det gäller (högre) utbildning.

Madeleine Súltan Sjöqvist, som är min uppsatshandledare, blev av med sin tjänst på teologen när hon jobbade med granskningen för högskoleverket. Detta hade jag hört förut och även om hon inte är en på något sätt inställsam person och jag förstår att hon kan reta många trodde jag när jag hörde detta att det berodde på teologens dåliga ekonomi. Det tror jag fortfarande. Men kanske är jag allt för naiv.  

DN:

Inga kommentarer: