lördag 12 december 2009

Happy Hanukka, Monica...

Ikväll har jag varit på mitt livs första Hanukka-party. Det hela utspelade sig hos Mrs&Mr R som jag skulle kunna kalla dem om jag vill vara lite mystisk. Och det vill jag.

Vi åt latkes och tack vare Spotify kunde vi också lyssna på passande musik.

År av religionsvetenskapliga studier till trots visade det sig att vi i sällskapet fått det mesta av vår kunskap kring den judiska högtiden från amerikanska teveserier och Wikipedia.


Imorgon ska jag ägna mig åt en mer ursvensk tradition. Tillsammans med andra unga människor ska jag dricka alkohol och vaka på årets längsta natt (fast den är inte längre längst i vår kalender). Fulla ungdomar i midvinternatten är tydligen en av de äldsta svenska traditionerna som finns. Och så motarbetad.
Här försöker tonåringarna bevara kulturarvet och intet ett tack.

Själv är jag väl knappast "ungdom" längre men tänkte ändå försöka dra mitt strå till stacken och bevara svenskheten. Ytterligare rapport om denna ädla gärning följer.

Glad Hanukka på er då!

Inga kommentarer: