onsdag 23 september 2009

I'm really a refrigerator!

Jag brukar inte skriva mycket här på bloggen om vad jag gör på min utbildning. Mest för att tanken med bloggen var att den skulle handla om allt som händer under tiden, medan jag gör alla viktiga saker, tillexempel skaffar mig en utbildning.

Jag har iallafall jättemånga intressanta seminarier, mycket som skulle kunna bli bloggmaterial. En av dem hade jag igår. Kursen var "Gendered Bodies" och vi diskuterade hur kirurgi flyttar kroppens gränser. Nu för tiden finns det stora möjligheter att, på kirurgisk väg, "bli någon annan". Vissa byter kön, andra byter näsa. Är detta ett sätt att befria kroppen från sin genetiska kod, att att kontroll över sin egen kropp, eller begränsar kirurgin i förlängningen våra kroppar? Är silikonbröst ett tecken på frigörelse eller förtryck?
Ungefär så. Och många andra aspekter.

Vi hamnade slutligen i en diskussion som gick ungefär så här:

Om jag går in på en läkarmottagning och säger
"Jag är född i fel kropp, jag är egentligen en man"
så säger de (efter mycket om och men)
"OK, vi kan hjälpa dig, du får hormoner och operationer och vi hjälper dig bli en man"

Men om jag går till samma doktor och säger
"Jag är född i fel kropp, jag är egentligen svart. Du tycker jag ser vit ur men egentligen är jag svart"
så vill ingen hjälpa mig byta etnicitet. Ingen opererar om mitt ansikte eller gör min hy mörkare. Ännu värre är det om en mörkhyad person kommer in och säger
"Jag är egentligen vit"
Trots detta suddar människor dagligen ut sina etniska särdrag. Byter näsa, skaffar västerländska ögon.

Går jag in på samma läkarmottagning en gång till och säger
"Jag är född i fel kropp, jag ska egentligen vara väldigt utmärglad. Storlek 22 ungefär. Min egentliga kropp är en kropp som svälter"
Då får jag heller ingen hjälp. Ingen skär bort lite mage eller sätter mig på diet för att uppnå mitt ideal. Jag får nog gå i terapi. Lära mig leva med min kropp. Förbättra självkänslan.

Så varför är det skillnad? Varför får man byta kön men inte etnicitet? Varför uppmanas inte transsexuella "lära sig leva med sin kropp?

Vad tror ni?

Inga kommentarer: