söndag 6 september 2009

Marknad.


Moses och jag cyklad till Ulva kvarn för att gå på marknad. Efter en dryg halvtimmes cykeltur i duggregn kom jag fram med perfekt plupp-frisyr. Moses använde gele och såg ut som vanligt.

Så kollade vi runt. Provsmakade, klämde, luktade och beundrade det mesta. Chokladbollar. Marmelad. Keramik. Moses fastnade slutligen för hjortrondricka och en vitlöksrivare, jag för en sån här liten vän:




Den fungerar som en vetekudde, man kan värma den i ugnen eller i micron. Eller på elementet om man bara vill ha lite lagom värme. Det blir nog en trevlig vän i vinter.

Fast försäljerskan varnade för att det gör lite ont i hjärtat när man kikar på dem genom ungsluckan.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Har du döpt den än, Lisa? Vi i Boliden föreslår Sune. Vi tycker det ser ut som en sån. Kramar!

Lisa sa...

Jag hade döpt den till "Frankie" lite så där androgynt. Men Frankie Sunesson får det bli. Kram på er själva!

Sara sa...

Hej! Jag har googlat runt som en tok för att försöka hitta något om just såna där små filurer, och äntligen fick jag napp i din blogg. Jag fick en av en kompis för några år sen, och min pojkvän har blivit helt förälskad i den så nu skulle jag så gärna vilja hitta en åt honom till julklapp. Har du någon aning om vad tillverkaren heter eller hur man kan få tag i en? Min heter förresten Knytet :)

Lisa sa...

Hej Sara, tyvärr kan jag inte vara till mycket hjälp. jag köpte den på en marknad av en kvinna i Dalarna. Jag frågade om hon hade en hemsida eller så men det hade hon inte. "Men jag finns på marknader ibland" var hennes svar.

Lisa sa...

Sara, kvinnan var från Dalarna, det var inte i Dalarna...