torsdag 25 mars 2010

Bloggen.

Nu har jag haft den här bloggen i över ett år och skäms ibland för alla poänglösa inlägg. Jag funderar ofta över hur jag skulle göra om jag skulle starta en ny blogg. Vad den skulle handla om. Vad den skulle heta. "Denna dagen, ett liv" känns lite pretentiöst. Just nu är jag inne på "Bloggen" för det är ändå det dennadagen-lisa.blogspot.com heter för det mesta. Å andra sidan är det rätt mycket med bloggen som är just pretentiöst och jag vet inte riktigt hur jag ska komma ifrån det. Så det kanske är allra bäst att vara ärlig från början.

Och nu när jag har använt ordet pretentiös tre gånger i det här inlägget antar jag att min besöksstatisk kommer att visa att människor hamnar här när de googlar på "vad betyder pretentiös?" Jag ska hjälpa alla er vilsna själar. Pretentiös betyder ungefär "överdrivet anspråksfull". En person som är pretentiös ger sken av eller försöker ge sken av att den är mer intellektuell än det finns täckning för. Man låtsas vara lite mer än man egentligen är. Att vara pretentiös går hand i hand med att "ta sig själv på för stort allvar".

Jag vill dock rädda min heder här och hävda att jag inte tar mig själv på för stort allvar, dock gör andra det ibland. Men mer om det en annan gång. Jag undrar förresten om inte det här var ett ganska pretentiöst inlägg.

3 kommentarer:

Aidaho sa...

nejdu, du är drabbad av bloggdippen. Du måste då och då tröttna på din blogg, precis som man tröttnar på sig själv och andra emellanåt.

Du är på min topp tre. En av de bloggar jag Måste läsa först. En av de som jag kollar om jag bara har någon minut på mig.

Så fortsätt skriv, människa!

Och grattis på bloggdagen! Och kanske främst grattis till oss som får läsa..:)

Lisa sa...

Du är så snäll Aidaho! Alltid när jag klagar på mig själv har du något fint att säga. Det är fint med så snälla läsare!

Och jag skriver inte alls för att fiska efter komplimanger, jag skriver sånna inlägg ibland med censurerar alltid bort dem. "Vad vill jag ha för respons här" tänker jag.

Däremot tycker ibland att det är på sin plats att fundera över det som bloggen är, eller inte är. Eller rättare sagt, det funderar jag på hela tiden och ibland vill jag dela med mig.

Aidaho sa...

tro mig, det är bra att dela med sig sådana tankar. När man bara suckar över sin blogg och inte har ett ord att sätta på pränt då kan man behöva säga det. Likaså när man funderar över sitt skrivande eller sina tankegångar. Det är tillåtet. Precis som det är tillåtet för mig som läsare att komma med tankar och uppfattningar och ibland bara lite boost :)