måndag 22 mars 2010

På sängbordet.


En grön telefon som mamma och pappa köpte för längesedan när mamma ville ha gröna saker. Deras gamla telefonnummer står fortfarande på en maskinskriven lapp på framsidan. Tyvärr har jag bredbandstelefoni nu och då fungerar inte den gröna telefonen. Förresten är det jättekrångligt med sånna där snurrtelefoner. Det är väldigt svårt att välja olika alternativ när man sitter i telefonkö. Istället för att trycka # måste man lägga på luren och så väldigt fort lyfta den igen, det gäller att ha den rätta knycken.

Ett litet ljus med Maria och Jesusbarnet. Jag är ju svag för sånt - reklam och propaganda - för politiska och religösa system och för tvättmedel. Det är något med ideal, utopier. Se bara på Jesus perfekta guldlockar och Marias milda leende. En helt perfekt bild, och därför helt overklig.

3 kommentarer:

Fröken Film sa...

Å så fint. Och så måste jag naturligtvis fråga: vad läser du för tillfället? Är det månne verken som ligger där? (Lustigt att mitt verifieringsord är "ament" apropå inlägget...)

Lisa sa...

Just nu läser jag "Kan du säga schibbolet" av Marjaneh Bakhtiari men den ligger inte där, den ligger i stora rummet. Boken som ligger vid sängen heter "Fåglar utan vingar" och är skriven av Louis de Bernieres, han som skrev "Kapten Corellis mandolin" som blev film. Boken är väldigt fin och jag gillar den men jag kommer liksom aldrig till slutet. Jag vet inte vad som är problemet. Så den ligger vid sängen för den är väldigt fin på utsidan med. Resten av böckerna är rena inredningsböcker som jag bläddrar in ibland innan jag somnar. Bara för att titta på de fina bilderna.

Fröken Film sa...

Tack för boktipsen!! :)