onsdag 3 mars 2010

Dagens sanning.

På ett sommarjobb jag en gång hade stod jag en solig dag och letade efter komposten. Då jag inte hittade den frågade en av de ordinarie. ”Vi behöver inte sopsortera här” sa hon självsäkert ”chefen har lovat att vi ska slippa”. Jag blev förvånad och förundrades av vilken makt den här chefen måste ha. Han kunde tydligen bestämma vilka sopor som påverkar miljön och vilka som inte gör det.

För naturligtvis är det ju så att ingen slipper sopsortera, det finns inga magiska omständigheter under vilka dina sopor inte räknas. Sen kan man välja att inte göra det. Fine. Man kan ha bra eller dåliga ursäkter. Jorden bryr sig inte. Men det finns ingen som kan utfärda frikort.

Det finns mängder med liknande resonemang. Det gäller cigaretter (men jag feströker ju bara, det är inte på riktigt!) och det gäller kanske framför allt mat. Jag har en bekant som ständigt konsumerar livsmedel som ”inte gills”. Pommes frites efter en utekväll. Godiset till bion. Allt på lördagen. Latte (det är ju bara kaffe!). Andra varvet på buffén (nu har jag ju ändå ätit för mycket). Tröstchokladen. Lightprodukter i allmänhet. Alkohol.

Missförstå mig inte nu; jag har inga problem med att hon äter mycket eller onyttigt. Det gör jag med. Det jag irriterar mig över är att hon sedan klagar på sin mage som är svullen och jeansen som är för små. Och på andra som är smala utan att ens försöka.

Tänk, förresten, att jag sitter och skriver detta. Jag som hävdar att det inte finns några absoluta sanningar. Jag som argumenterar för att allt är socialt konstruerat. Jag som gärna avslutar kvällar med att fråga: ”men finns tiden verkligen?” och undrar om ”rött” verkligen är samma sak för dig som för mig. Allt är ju sååå subjektivt.

Och i skenet av denna insikt kan jag avsluta med att meddela en absolut sanning. Kanske den enda. Det fikat som man köper på pressbyrån när man ska ut på en tågresa som är över två timmar lång, det räknas inte. Typ en bulle och en smoothie. Förflyttningen genom tids och rumssfären tar ut kalorierna. Jojomänn. Samma sak gäller för lösgodis och längre bilfärder. Säkert.

3 kommentarer:

Carina sa...

Jajamen, lösviktsgodis är ju ett måste på längre bilfärder!!

Anonym sa...

Och om man bryter ner en chokladkaka i mindre beståndsdelar så halveras kalorierna direkt. Tar man riktigt små bitar kan komma ner i nästan 0!

Lisa sa...

Kloka damer ni är!