tisdag 19 januari 2010

Rosa grejer för tjejer.

Min mobil har gått sönder. Jag måste köpa en ny. Så jag gick till Telia butiken i förra veckan och tittade på telefoner. Jag förklarade för säljaren vad jag ville ha för typ av mobil och ungefär hur mycket jag var villig att betala. Han visade mig några alternativ. Uppenbarligen var mina önskemål angående mobilen samma som en massa andra tjejers. Eller så var försäljaren bara trångsynt. Alla mobilerna var rosa. Jag blev lite trött.

Det är som när man ska köpa underkläder eller nattkläder i en del affärskedjor. Allt är fluffigt och rosa. Ofta med någon tecknad snuttig seriefigur på. Kan inte vuxna kvinnor slippa tecknade katter på BH:n? Kan jag inte slippa köpa en rosa mobiltelefon?

Det där med att det bara är en konstruktion att flickor alltid ska ha rosa och pojkar alltid blått är vid det här laget en av de mest grundläggande (och enkla) feministiska tankarna. Det är på något vis en välbekant ingång i diskussionen. Men fast än så många verkar reagera på detta blir tjejvärlden mer och mer rosa.

Det är verkligen ett modernt påhitt det där med rosa som tjejfärg. Förr var rosa kopplat till manlighet, en ljus variant av den kraftfulla röda färgen. Blått var kvinnligt. Tänk på jungfru Marias blå kläder (och Jesus som ofta bär rött).

"Pink was once a color associated with masculinity, considered to be a watered down red and held the power associated with that color. In 1914, The Sunday Sentinel , an American newspaper, advised mothers to se pink for the boy and blue for the girl, if you are a follower of convention. The change to pink for girls and blue for boys happened in America and elsewhere only after World War II."
så skriver JeongMee Yoon som är skaparen av "The Pink and Blue Project" där hon har fotograferat flickor med sina rosa saker och pojkar med sina blå. Bilden nedan kommer från det projektet. En annan tänkvärd artikel på ämnet är skriven av Eleanor Baily och heter "The tyranny of pink" ,läs den.

Här är några av mina rosa tjejgrejer. Tröjan var min favorit när jag var liten.

Inga kommentarer: