fredag 30 oktober 2009

Dom sjunker ju faktiskt.

Varje gång jag går och handlar tänker jag att jag ska vara en god konsument och köpa svenska tomater. För jag vill ju stödja de svenska tomatodlarna och inte de som tycker att det är en bra idé att skeppa grönsaker runt hela jorden.

Så kommer jag fram till grönsakslådorna. Och ser de svenska tomaterna. De ligger där bleka och nakna. Verkar liksom trötta och hungriga.
Så jag sneglar lite snabbt mot grannarna. De holländska kvisttomaterna.
Och dom är röda och knubbiga och dansar på sina kvistar som om de aldrig gjort annat.
Köp oss! ropar dom, på holländska alltså. Och jag försöker vara hård. Obeveklig.
Men då tänker jag på Holländarna. Dom har det ju ganska tragiskt egentligen, därborta, håller på att sjunka hela bunten.
För att inte tala om träskorna, hororna, knarket, väderkvarnarna och tulpanerna. Ledsamt egentligen. De kan nog behöva lite hjälp och stöd.
Och jag menar, är vi inte Européer allihopa, in this day and age?


1 kommentar:

Anonym sa...

Du e rolig!!!!

Gabban