torsdag 29 oktober 2009

Som om det gick att komma undan.

Det finns dom som säger att "jag är inte intresserad av politik" eller "jag bryr mig då inte om det där med genus". Det brukar vara samma personer som hävdar att "Jag är inte feminist".

Och så tror dom här människorna att de på något sätt står bortom, om inte över, dessa världsliga saker. "Jag är inte intresserad av politik". Fattar de inte, att allt är politik?

Jag minns en vän till mig som stolt skanderade att han studerade naturvetenskap för att slippa allt tjafs om sociala konstruktioner.

Som om naturvetenskap vore frikopplat från det sociala och kulturella.

Vem som forskar, om vad och på vem är alla politiska beslut. Vem som letar efter vad, var avgörs av det sociala sammanhanget. Likaså vad som syns och hur det sedan beskrivs, presenteras, tolkas, bevaras och förmedlas. Vissa upptäckter försvinner. Andra hamnar på förstasidan i tidningen och några får Nobelpriset.

Det är inte så att om en vetenskapsman sitter tillräckligt stilla, tillräckligt länge och tittar tillräckligt noga kommer han att kunna iaktta ens den minsta lilla biologiska process utan att färgas av sin egen bakgrund, sitt eget kulturella sammanhang och sina egna politiska ståndpunkter. Sen ska måste han minnas vad han sett och vidare beskriva sin upptäckt med ord som redan har innebörd eftersom att de har använts tidigare.

För några dagar sedan nåddes jag av pressmeddelandet att man vid Uppsala Universitet (länge leve!) upptäckt könsskillnader i ofödda fosters hjärnor. Det är inte så att jag inte tror att det här stämmer. Men tänk en stund på att någon har lagt ned tid och pengar på att leta efter de här skillnaderna.

Ett förövrigt helt bisarrt exempel på hur forskningsresultat kan tolkas och presenteras kunde skådas hos Aftonbladet för ungefär en vecka sedan. "Provet visar: Killar smartare än tjejer" Statistik från högskoleprovet visade att de män som gjorde högskoleprovet hade bättre resultat på högskoleprovet än de kvinnor som gjorde högskoleprovet. Det är inte vad rubriken antyder. Felkällorna är oändliga.

1 kommentar:

Ivana sa...

Jag brukade förut säga att jag inte är intresserad av politik. Dock så borde jag ha omformulerat mig. Det jag egentligen menade var att jag inte ville prata om politik. Finns alltför många människor som blir så trångsynta och otrevliga när man pratar om politik att jag helst bara undviker det ämnet.