onsdag 14 oktober 2009

Höstlöv för evigt.


Jag minns hur jag pysslade med höstlöv när jag var liten, lade dem under ritpapperet och målade med krita så att lövet kom fram på andra sidan. Det gällde att inte rita för hårt.

En höst gjorde vi ett höstträd hemma, Mamma, Lillebror och jag. Mamma hade ritat ett träd på ett stort papper. Hon är duktig på att rita, brukade rita saker åt mig, blommor i vas som jag fick färglägga. Nu ritade hon ett stort träd. Så samlade vi fina höstlöv ute och limmade fast dem på trädet, så att det fick nya löv. Stort och vist stod trädet på papperet och svajade i den imaginära vinden. Höstmys-stämning infann sig. Allt var gott.
Så ritade Lillebror en motorsåg som sågade ned trädet. "Vrooom, Vrrrooom" lät det när han ritade sågen. Han hade alltid ljudeffekter på sina teckningar.

Ett höstlöv-pyssel som passar vuxna och inte kräver ljudeffekter är att konservera höstlöv. Det borde vara hög tid att göra det nu, om det inte redan är försent. De här löven konserverade jag förra hösten.

Det här behövs:
1. Fina höstlöv. (finns i naturen)
2. Glycerol. (finns på apoteket)

Så här gör du:
1. Plocka fina höstlöv. Hela kvistar. Det är viktigare att löven är vackra i formen än i färgen då färgen inte bevaras. Alla blir slutligen orange-bruna. Jag rekommenderar kvistar från buskar då de oftare är mindre och tätare. Bär kan enligt min erfarenhet inte konserveras. Alla buskar fungerar inte heller men jag har märkt att löv på buskar som får ordentliga höstfärger fungerar bra. Är löven orange och röda i naturen kan de vara det på ditt bord med!

2. Blanda 1/3 glycerol och 2/3 vatten. Ställ löven i blandningen. Vänta. Efter en dag eller två börjar löven kännas läderaktiga. Då är det klart.

3. Placera löven på valfritt tjusigt ställe i ditt hem. Där kan de stå och samla damm för evigt!

7 kommentarer:

Unknown sa...

Var inte jag med på ett litet hörn?

Lisa sa...

Det minns jag inte. Var du?

StinaLottaLarsson sa...

Jag gillar ditt pyssel-il! Vad sägs om en julpysseldag/kväll nagon dag innan julafton (ja, jag är hemskt övertaggad pa julen men det är för att jag missade förra)

Unknown sa...

Tror att jag skötte musiken!!

Lisa sa...

Jag tror du var på jobbet!

Maria F sa...

du gör så fina saker Lisa!

Lisa sa...

Tack Maria!

Stina: jag säger, ju mer pyssel desto bättre!