onsdag 18 mars 2009

Om påven och kondomer

Jag försöker undvika att skriva om romerska katolska kyrkan här. Främst för att om jag börjar kommer jag nog aldrig att sluta. Och så kommer jag och bli någon som jag inte vill vara, någon som kritiserar religiösa uttryck och övertygelser för att jag inte förstår dem. För mycket i romersk katolska kyrkan fattar jag inte då jag upplever att ”de” hela tiden hänger upp sig på fel saker.

Jag skrev inget här när Vatikanen fördömde den där nioåriga brasilianska flickans abort. Främst för att jag respekterar och beundrar romersk katolska kyrkans inställning till livet. Jag håller inte med i alla resonemang men de har iallafall en konsekvent hållning. Ingen dödshjälp, inget dödstraff, ingen abort. Tycker man det är fel att döda och att abort är mord då måste man uppmana också nioåringar att föda barn. Det kan inte vara förhandlingsbart. Jag är emot dödsstraff. Jätte-mycket. Ni kan måla upp vilka hemska situationer som helst och jag är ändå emot. Alltid. Nu hade Vatikanen bestämt att de var emot abort. Klart att de måste stå för det.

Att sen flickan bannlystes är naturligtvis dumt. Detta för att hela idén med bannlysningar är idiotisk. Tycker jag alltså.

Nu har det i alla fall kommit till min kännedom om att påven säger att kondomer inte är ”rätt” sätt att stoppa aids. Att dela ut kondomer förvärrar bara problemet.

Naturligtvis visste vi egentligen att påven (eller biskopen av Rom som Cecilia W skulle säga) tyckte så. Naturligtvis visste vi att påven tycker att sex är dåligt. Iallafall utanför äktenskapet. Just kopplingen sex = syndigt är ju grundläggande för hans personliga och professionella identitet. Det är inte i Vatikanstaten folk dör i aids. Det är inte i påvens hemland Tyskland.Det är därför han kan stå där och säga att kondomer inte är lösningen, att ett andligt uppvaknande är vad som krävs. 

Som att andligt vakna människor inte har sex. Som att katoliker inte har det. Präster.

Säkert skulle det underlätta bekämpningen av aids om människor inte hade så många sexpartners. Fine. Men i väntan på monogamin kan väl kondomer vara bra att ha.

Det roligaste i artikeln är Katolska kyrkan i Sveriges presstalesman Maria Hasselgrens uttalande. 17% av afrikanerna är katoliker så vi ska inte tro att detta kommer att få så stor genomslagskraft. Vad vill hon ha sagt med det? Bry er inte om vad påven säger, det gör ändå ingen annan. Vill hon understryka att romersk katolska kyrkans regler, normer och budskap inte har allmänmänsklig betydelse?

Påven säger också att ”vänskap med den som lider” är lösningen på aids-gåtan. Jojomänn. Inte allt för intim vänskap bara.

Inga kommentarer: