söndag 19 april 2009

...and you're tall which is reassuring.

En gång var jag riktigt liten och det var när jag föddes. Nuförtiden är nästan alltid lång. Ibland är jag av medellängd, som i fredagens gasque-sällskap. Andrea var kort och tvingades konversera med A och Js urringningar. På rödakorsetverksamheten är jag kort och det fast vi nästan bara är tjejer. I fjällen var också jag kort. Karro och jag hade satt oss bakom Kattungen och hon lade ledigt upp fötterna på bänken framför, jag skulle göra samma sak och mina fötter damp förvånat ned i golvet igen, de nådde inte fram.

176 centimeter är jag. Det är inte så långt att människor känner sig manade att kommentera min reslighet. Jag undrar var den gränsen går. Karro får ibland kommentarer på ämnet. ”Om du inte var så lång hade vi festat natten lång” halvrimmade en dörrvakt till henne helgen.

När blir en kvinna så kort att det är ett samtalsämne? ”Ursäkta, jag trodde att du var ett barn” fick min 151 centimeter långa väninna höra när hon skulle köpa mjukglass. Ninni Schulman, vars blogg jag följer, är ännu kortare och har skrivit om hur det är i en krönika i expressen, ni kan läsa här.

Visst är det märkligt att folk tycker det är OK att kommentera okända människors längd eller korthet? Som om de inte var precis så långa varje dag och är väl medvetna om det själva. För att inte tala om när storleken blir en del av namnet. På min grundskola fanns både "Lång-Maggan" och "Per 202". Senare i livet har jag träffat både "Lilla-Anna" och "Stor-Anna". Dock ingen "Långa Farbrorn".

I min eviga favoritserie ”Vita Huset” spelar Allison Janney CJ Cregg. I sjätte säsongen introduceras Kristin Chenoweth som Annabeth Schott. Längdskillnaden mellan de båda skådespelerskorna är markant och detta får också tittarna skratta åt i en scen, jag har letat detta klipp på youtube i 45 minuter men hittar det inte. Ni få nöja er med en stillbild.

Sen finns det också en underbar replik i samma serie, det är i säsong sex avsnitt fyra, CJ säger till nästan lika långa Margret:

"You're an odd woman and I've never quite understood you. But you are extremely capable and you run this office like a Swiss watch --- and you're tall which is reassuring. “

1 kommentar:

Jojeanontottote sa...

Fantastiskt! "J", så bloggigt! :) Love it! :)
Vad gäller ämnet så är det faktiskt otroligt att folk känner sig så manade att påpeka andra människors längd. Jag brukar för det mesta få kommentaren i form av en fråga:
-Du är rätt lång för att vara tjej va?
-Ja?
Men med det sagt (skrivet) så vet jag ju med mig att jag själv gång efter annan kommenterat andra människors längd vid de tillfällen då det varit omedelbart utstickande. Varför kan man verkligen fråga sig!
Tack för en bra blogg! Leve den! :)