onsdag 1 april 2009

Ett aprilprojekt, del I

Lisa internetdejtar.

Ooo, ni misstänksamma människor. Det är alldelens sant. Inget aprilskämt.

Egentligen är jag skeptisk. Vad är det för patetiska, desperata människor som håller på med internetdejting egentligen? Inte vill väl jag dejta någon som är så totalt socialt inkompetent att han måste söka tjejer via nätets dejtingsidor. Inte vill jag vara en sån patetisk person som letar kärleken på internet. Inte vill jag dejta någon som dejtar patetiska personer som internetdejtar. Ja, ni fattar. Som Groucho Marx sa:

"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members."

Iallafall. Jag har idag skapat mig en profil på två välkända dejtingsajter, nämligen match.com och mötesplatsen.se. Troligtvis blir det någon sajt till, jag återkommer angående detta. Jag kommer att hålla på med detta under april månad och lämna en rapport på bloggen varje dag om hur det går. Jag är som sagt var oerhört skeptisk, men det känns lite spännande också.

Redan nu har jag några funderingar kring det här med ett framgångsrikt internetdejtande.

För det första, vad ska man skriva i sin presentation? Vissa verkar gå på strategin att avslöja allt från början…

Jag är en 50 årig kvinna med kronisk värk. Annars är jag ganska vanlig och mitt utseende duger. Jag har många misslyckade förhållanden bakom mig och tre stökiga halvtidsbarn.

…medan andra skriver kaxigt och skrytsamt. Vilken väg ska man välja? Det är ju dumt att måla upp en bild som inte stämmer men rätt tråkigt att avslöja brister redan i första meningen.

För det andra, det kostar pengar. Ganska mycket pengar också, mellan 150 – 250 kronor i månaden. Min vän M som internetdejtat en del (med varierande resultat) säger att betalsidorna är bäst då oseriösa människor försvinner så fort de måste betala. Än har jag inte betalat något och har då bara tillgång till grundläggande funktioner. Hur mycket tycker ni det är rimligt att lägga ut på nätdejting? Och kom nu inte och säg att det kostar lika mycket att gå på krogen för där får man iallafall musik och drink och dans.

Slutligen, hur specifik ska man vara när man fyller i vad man söker? Att skriva: alla i alla åldrar med alla intressen och inkomster känns ju rätt meningslöst men också att specificera vilket yrke min dejt ska ha. Ska han jobba med media eller juridik? På myndighet eller eget företag?

Kom gärna med förslag och synpunkter

Inga kommentarer: