fredag 3 april 2009

Usch och Fy

Något luktar hemma hos mig. Jag ville inte skriva det på bloggen först. Nu har jag tömt alla sopor och kompost och städat hos marsvinen. Hade Ruby och Ziggy varit katter hade jag anklagat dem för att ha släpat in någon liten död råtta som nu ligger och ruttnar bakom spisen. Men nu är de ju marsvin och det enda jag kan tänka mig är att de gömt bitar av den tyska kålen under trasmattan.

Englandskatterna bar ofta in mer eller mindre döda byten. Flera gånger fick jag fånga små möss i sopskyffeln och kasta ut dem på fälten. En gång fick Smudge för sig att käka en kanin under garderoben.  Det var mindre mysigt att sopa ut likdelarna när hon kalasat färdigt. Hulda & Co tar inte alls in lika mycket levande djur upplever jag. Säkert beror de på att de inte har kattlucka som Englandskatterna. I Burvik brukar de rada upp döda möss prydligt på plattgången utanför stugan.

En dag luktade det riktigt illa i köket i England. Det luktade ruttet kött. Bränt ruttet kött. Vi vände i princip upp och ned på hela köket. Drog fram frysar och kylskåp. Letade i soffor, lådor och skåp. Inget. Lukten fanns kvar men avtog efter några dagar. Först många månader senare uppdagades källan. En liten mus hade krupit in bland rören och ledningarna på frysens baksida. Där hade den troligtvis fått en stöt och dött. Huvva ligen. Hoppas det inte sitter en död mus bakom mitt kylskåp.

UPPDATERING: Källan är identifierad och eliminerad genom sanering. Tänker inte berätta vad det var.

Inga kommentarer: