fredag 10 april 2009

It is like somebody died!

Det året jag bodde i England befann vi oss i Lyon, Frankrike, på långfredagen. Vi skulle stanna där på väg till Val d’Isere ”and do some shopping”.  Gå på stan alltså. När jag fick reda på detta påpekade jag att det skulle vara långfredagen den dagen och affärerna nog inte var öppna. Nu fick jag genast veta att Lyon ju var en storstad och där stängde man minsann inte bara för att det var påsk! Så kom vi med bil till Lyon. Vi åkte förbi en kyrka. Utanför stod en massa människor samlade. ”It´s probably a funeral” sa Jane. Sen kom vi in till centrum. Det var varmt och solen sken över tomma gator. Det var faktiskt helt dött. Jag muttrade något ohörbart på temat ”I told you so”. Så kom den obetalbara repliken från en av pojkarna: ”It is like somebody died!”.

-         - Det är ju LÅNGFREDAG! Jesus. dog. Kors. Ringing any bells?

Sen kan man undra varför det heter ”Good Friday” på engelska. Effekten blev inte riktigt lika bra då.

Nu ska jag berätta att jag idag inte alls hade varit lika säker på sin sak att affärerna håller stängt på långfredagen. Det finns en massa köpcentrum med slogans som ”öppet till 20.00 alla dagar”. Det fanns dock inga sådana i Skellefteå när jag bodde där. Jag är också nu, mer än någonsin, osäker på vilken roll religionen verkligen spelar i Frankrike och hade nog inte dragit så stora slutsatser.

Jag ska också säga att det inte var en moralisk synpunkt från min sida, endast ett konstaterande. Långfredag är inte den bästa shoppingdagen i kristna städer.

Vi hittade slutligen en öppen restaurang och senare en frisör. Simon klippte sig och såg ut som Tintin.

En annan gång när jag blev utskrattad fast jag hade rätt var när jag påstod att björnar gick i ide på vintern. Men det är en annan historia.

Inga kommentarer: